GRONINGEN - Kopers van een
appartement in de Tasmantoren in Groningen krijgen een reis naar
Tasmanië ter waarde van zesduizend euro cadeau.
Met deze actie probeert de projectontwikkelaar de verkoop van de
appartementen te stimuleren. Op dit moment zijn slechts 40 van de 221
appartementen verkocht en 90 verhuurd. De woontoren wordt in juni
opgeleverd.
(bron: RTVNoord)
Adembenemende vergezichten, privacy, luxe en duurzaam
comfort is wat de 75 meter hoge nieuwbouw woontoren met 23 bouwlagen
kenmerkt. Het project ligt aan de rand van het Eemskanaal en het Van
Starkenborghkanaal. In de toren komen 218 luxe koopappartementen en
penthouses, sauna, zwembad, fitness en restaurant en een halfverdiepte
parkeergarage. De appartementen worden voorzien van vloerverwarming en
videofoonistallatie. Bijzonder bij dit innovatieve project zijn de duurzame
toepassingen, de balansventilatie en het CO2 gestuurde ventilatiesysteem.
Duurzame aspecten zijn zonnecollectoren, warmteterugwinning, bodemopslag met
dubbele bron en warmtepompen van (4x 100 kW) 400 kW.
Feestelijke open dag 26 juni a.s.
Kom zaterdag 26 juni van 12.00 tot 16.00 uur
naar de open dag in de Tasmantoren en
maak een unieke reis door de toren. U wordt bij de entree van de
toren welkom geheten en er wachten u een aantal aangename
verrassingen. Een uitgelezen mogelijkheid om u te oriënteren of
misschien zelfs al een keuze te maken in welk appartement u wilt
wonen.
Gezinsuitbreiding
eerste bewoners Tasmantoren
Fam. Merel heeft enige weken geleden hun
intrede gedaan in de kelder van de Tasmantoren. Ondanks de herrie
kunnen wij meedelen dat het gezin met 4 personen is uitgebreid.
Moeder en kinderen maken het goed. Van de vader ontbreekt elk spoor.
Foto (inzet) vanaf Peizerstate
Ingezonden door Aileen Gnodde (Gezicht vanaf 'Peizerstate')
Uitnodiging voor kopers en
huurders
Architect trots op "zijn" werk
Oosterhoogebrug -
Architect Wicher van der Wal wijst met gepaste trots richting de imposante Tasmantoren.
Het prachtige
gebouw is door hem ontworpen.
Tweetal opgepakt op bouwterrein Regattaweg
GRONINGEN - Een 21-jarige man uit Groningen is zaterdagnacht samen met
een 19-jarige plaatsgenoot op een bouwterrein aan de Regattaweg
aangehouden. Het tweetal was op het terrein gezien. De politie werd
vervolgens geïnformeerd.
Na een zoektocht met een politiehond werd het duo op acht hoog in één
van de woontorens aangetroffen. In hun auto zagen de agenten een
jerrycan met brandstof liggen.
Mogelijk is deze jerrycan met inhoud van diefstal afkomstig. De laatste
tijd zijn op dat terrein vaker spullen gestolen. Het tweetal zit vast.
(bron:
OogTv)
Bezoek minister Jacqueline Cramer aan de Tasmantoren
Maandag
5 oktober heeft minister Cramer een bezoek gebracht aan de
Tasmantoren. Met de lift is Jacqueline Cramer naar de volledig
ingerichte etage op de 8e etage gebracht. Tijdens een
vergadering met o.a. Jannie Visscher en Frank de Vries, waar een
kop koffie met Groninger koek werd geserveerd, heeft ze van het
mooie uitzicht over Groningen genoten. Hierna is het gezelschap
met een rondvaartboot weer vertrokken.
Tasmantoren krijgt zijn uiteindelijke vorm
Oosterhoogebrug - In de Tasmantoren in Groningen zijn de drie
woonlagen in het geheel naar boven getakeld. Deze spannende ingreep is
vlekkeloos verlopen. Met een snelheid van ruim 8 meter per uur zijn de
350ton wegende plateaus naar boven getakeld. Werknemers van Van Wijnen
(bouwbedrijf) , Sarens (hijsbedrijf) en Smulders ( IJzer- & staalconstructies)
zijn dit weekend nog actief bezig de platen aan de toren(s) te
bevestigen. verder
(bron: DVHN 14 november 2009)
Tasmantorens samen op hoogte
Na een kortstondige 'bouwwedstrijd' tussen de twee
slanke torens is er uiteindelijk geen winnaar uit de bus gekomen.
Samen hebben de torens de gewenste hoogte gehaald
waarna het stalen frame van de volgende verdieping geplaatst kan
worden.
Dit gevaarte zal binnenkort in zijn geheel op de
twee torens worden geplaatst.
De Tasmantoren bereikt (nog niet) het hoogste punt
Tot grote
teleurstelling van alle bouwvakkers en het toegestroomde publiek is het
stalen bevestigingsstuk, welke de beide torens aan elkaar zou maken door
de veel te harde wind, niet op zijn plek gebracht. Mochten de
weersverwachtingen in oktober gunstig zijn dan zullen de vier spanten
alsnog naar boven worden gehesen.
De beide torens hebben bijna de hoogte bereikt waarbij ze aan elkaar zullen worden gekoppeld. De vloer van de volgende etage zal er met gigantische hijskranen opgelegd worden. Hierdoor krijgt De Tasmantoren zijn karakteristieke vorm. De verwachting is dat dit rond eind september gaat gebeuren.
Tasmantoren krijgt vorm
Binnen afzienbare tijd zal de
vloer die tevens de verbinding is tussen de beide torens in zijn
geheel over de twee flats worden geplaatst.
Zaterdag 18 april was
de Tasmantoren voor het eerst open gaan voor het brede publiek.
Ons team kreeg een rondleiding waarbij
mooie foto`s zijn geschoten.
Bouwkraan Tasmantoren
feestelijk verlicht
De Tasman
Toren is niet zomaar een woningbouwproject. Zijn bijzondere
constructie en enorme omvang maken de Tasman Toren uniek in
Nederland. Gigantische hoeveelheden benodigde bouwmaterialen
maken van dit project een logistieke uitdaging van jewelste.
Julia Finkielsztajn, projectleider bij opdrachtgever
woningbouwcorporatie IN uit Groningen, vertelt.
“Dit bouwproject breekt vele records, althans
in de woningbouw”, vertelt Finkielsztajn. “Om te beginnen hebben
we 800 heipalen van ongeveer 26 meter in de grond geslagen. Op
18 september is vervolgens in één dag het beton voor de
fundering van één toren gestort: 975 kubieke meter. We zijn
begonnen om vijf uur ’s ochtends, om één uur ’s nachts was het
klaar.
Voor deze klus is de grootste betonpomp
van Europa ingeschakeld. Deze pomp kan 200 kubieke meter beton
per uur storten. Als je bedenkt dat de grootste betonauto 14
kubieke meter kan vervoeren, kun je je voorstellen hoeveel
betonwagens er af en aan zijn gereden!
Op de site
www.tasmantoren.nl kunnen potentiële kopers hun hart ophalen. De
Tasmantoren wordt gebouwd in de wijk Oosterhoogebrug. Dit gegeven is
niet op de site te lezen.
'Sterker nog, de naam
Oosterhoogebrug komt op de hele site niet 1x voor'.
Wel worden enkele
bezienswaardigheden in de buurt van Lewenborg belicht en voor uw
dagelijkse boodschappen kunt u terecht bij de Albert Heijn op de
Rijksstraatweg". Welke bus moeten we daarvoor nemen? Ach, we nemen het de
schrijvers niet kwalijk... Albert Heijn kunt u vinden aan de Rijksweg
te Oosterhoogebrug.
Tasmantoren
Bomen wijken voor ingang Tasmantoren
In de rij bomen aan de
Regattaweg is duidelijk te zien waar de ingang naar de
Tasmantoren komt. De weg ernaar toe is vrijgemaakt. Er zijn een
tweetal kolossale bomen gekapt.
Bouw Tasmantoren hervat
Vandaag, 18 augustus 2008, zijn de
werkzaamheden aan de te bouwen Tasmantoren hervat.
Tijdens de voorbereiding van de bouw ten
behoeve van de Tasmantoren is er veel stof over de wijken
neergedaald.
Auto`s kan je dagelijks wassen. Ze zitten
onder de fijne stof. De was kan je met
goed fatsoen niet meer buiten hangen. Fietsers huilen door de
fijne stof in hun ogen... Herkend u dit probleem?
Een razendsnelle actie van de gemeente
Groningen heeft voorkomen dat de bouw van de Tasmantoren met
maanden is vertraagd. De aannemer was begonnen met heien, zonder
dat de benodigde vergunning rond was.
Klachten van omwonenden leidden er
vervolgens toe dat de bouw donderdag werd stilgelegd. Gisteren
is de vergunning razendsnel in orde gemaakt, zodat de aannemer
maandag verder kan met zijn werk.
De aannemer was alvast begonnen omdat
hij voor de heiwerkzaamheden een bijzondere hei-installatie
nodig had. Van deze machines zijn er maar twee in Europa. "De
aannemer vertelde dat hij tot oktober op die installatie had
moeten wachten als hij niet alvast was begonnen", vertelt de
woordvoerder van de gemeentelijke dienst ruimtelijke ordening.
Bron:
DvhN
Bouw Tasmantoren op last van de gemeente Groningen stilgelegd
Sinds
donderdagmiddag 15.00 uur, liggen alle werkzaamheden aan de Regattaweg
stil. Reden is dat de benodigde vergunningen nog niet zijn
verleend. Goed oplettende bewoners zullen wel gemerkt hebben dat
er niet meer geheid wordt.
De uitvoerder weet te vertellen dat dit een kwestie van tijd is.
De verwachting is dat de vergunningen eind van vrijdagmiddag 15
augustus 2008 zullen worden verleend.
Aanwonenden zullen middels een brief op de hoogte worden
gebracht.
Wanneer er nieuwe
ontwikkelingen zijn zullen wij dat hier vermelden.
"Informatiebrief" Van Wijnen
Wat probeert Van Wijnen de burger met
dit korte berichtje uit te leggen? Dat ze twee maand aan het
bouwen zijn geweest zonder de vereiste vergunningen? Wie weet
het antwoord?
Bouw Tasmantoren op last van de gemeente Groningen stilgelegd
Sinds
donderdagmiddag 15.00 uur, liggen alle werkzaamheden aan de Regattaweg
stil. Reden is dat de benodigde vergunningen nog niet zijn
verleend. Goed oplettende bewoners zullen wel gemerkt hebben dat
er niet meer geheid wordt.
De uitvoerder weet te vertellen dat dit een kwestie van tijd is.
De verwachting is dat de vergunningen eind van vrijdagmiddag 15
augustus 2008 zullen worden verleend.
Aanwonenden zullen middels een brief op de hoogte worden
gebracht.
Wanneer er nieuwe
ontwikkelingen zijn zullen wij dat hier vermelden.
(Informatiebrief)
Reactie van een buurtbewoner,
Wat probeert Van Wijnen de burger met
dit korte berichtje uit te leggen? Dat ze twee maand aan het
bouwen zijn geweest zonder de vereiste vergunningen? Wie weet
het antwoord?
Een razendsnelle actie van de gemeente
Groningen heeft voorkomen dat de bouw van de Tasmantoren met
maanden is vertraagd. De aannemer was begonnen met heien, zonder
dat de benodigde vergunning rond was.
Klachten van omwonenden leidden er
vervolgens toe dat de bouw donderdag werd stilgelegd. Gisteren
is de vergunning razendsnel in orde gemaakt, zodat de aannemer
maandag verder kan met zijn werk.
De aannemer was alvast begonnen omdat
hij voor de heiwerkzaamheden een bijzondere hei-installatie
nodig had. Van deze machines zijn er maar twee in Europa. "De
aannemer vertelde dat hij tot oktober op die installatie had
moeten wachten als hij niet alvast was begonnen", vertelt de
woordvoerder van de gemeentelijke dienst ruimtelijke ordening.
Bron:
DvhN
'Proef de Tasmantoren' slecht bezocht
Na een spectaculaire presentatie eerder dit jaar is de
tweede kennismaking op een teleurstellend weerzien uitgedraaid. De opkomst
was minder dan verwacht...
Foto`s 'Proef de Tasmantoren'
Laatste nieuws Tasmantoren
Voorbereiding bouw Tasmantoren gestart
Het terrein aan de Regattaweg is afgesloten voor publiek. Geel lint met
de woorden 'pas op asbest' markeert het gebied. Mannen in witte pakken lopen
af en aan. De platen asbest worden uiterst zorgvuldig in plastic zakken
afgevoerd. De start van de Tasmantoren zal binnen afzienbare tijd starten.
Eerste tekeningen Tasmantoren ontdekt
Hoog bezoek aan Oosterhoogebrug
Abel Tasman heeft zaterdag 8 maart 2008 de presentatie van De Tasmantoren bijgewoond. De gasten kregen een warm onthaal. In een loods aan de Regattaweg konden potentiële kopers van een appartement in het nog te bouwen gebouw zich vergapen aan prachtige foto`s en gemanipuleerde televisieopnamen. Dit alles onder het genot van een hapje en drankje. Dat dit stukje meesterwerk tot de verbeelding spreekt is te zien aan het aantal bezoekers dat deze informatiebijeenkomst bezocht heeft.
Foto-impressie
Bewoners van de wijk Oosterhoogebrug verwachten grote verkeersproblemen als de Waterknoop er eenmaal staat.
De Waterknoop is een 75 meter hoge woontoren met 250 appartementen. Met de bouw wordt eind dit jaar begonnen.
De omwonenden zijn op zich niet tegen de komst van het bouwwerk, maar ze verwachten wel dat door zoveel nieuwe bewoners de verkeersdrukte enorm zal toenemen. De omwonenden zeggen dat vooral de Regattaweg niet berekend is op zoveel verkeer.
(bron: OOGTV)
Note: naam van woontoren "De Waterknoop" is officieel "De Tasmantoren"
Inspraakavond "Waterknoop" succesvol verlopen
Donderdag 18 januari 2007 was de inspraakbijeenkomst betreffende het Waterknooppunt.
Het merendeel van de aanwezigen stond positief tegenover het Waterknooppunt. Wel worden de volgende grote problemen voorzien. Het gaat hierbij om het schaduweffect dat het gebouw (75 meter hoog) zal hebben op het omringende woon- gebied en eventuele verkeersopstoppingen rond de Regattabrug.
De wijkraad WOU was ontstemd over het feit dat ze niet op de hoogte is gehouden van de plannen en nu voor een voldongen feit wordt geplaatst. Hierover heeft zij een brief ingeleverd bij de gemeente.
(brief "inspraakreactie")
In deze brief staan tevens reacties op het ontwerp.
De aanwezigen krijgen de notulen van de inspraakavond waarin ook wordt ingegaan op de opmerkingen die zijn gemaakt. Zodra de notulen op de redactie van BrugBorg.nl aangeleverd worden zullen deze geplaatst worden.
In het DvhN van dinsdag 23 januari heeft het volgende artikel gestaan:
Bewoners van Ulgersmaborg en Oosterhogebrug (ook wel de Brugborgwijk genoemd) zijn er van geschrokken dat het futuristische flatgebouw De Waterknoop daadwerkelijk wordt gebouwd. De ’Groningse Arc de Triomphe’ verrijst aan de Regattaweg, op de hoek van het Van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal. In een bijeenkomst met de gemeente hebben de bewoners hun bedenkingen naar voren gebracht.
Willem Pauwelussen, secretaris van de wijkraad: ”Ik heb toen behoorlijk gemopperd dat we niet betrokken zijn bij de inspraak. Ik vind dat de gemeente de morele plicht heeft om ons van tevoren bij dit soort projecten te betrekken. Maar ja, ik kreeg meteen lik op stuk van de gemeentelijke projectleider, Gerrit Lieffering. Die zei dat we uitvoerig hadden kunnen inspreken op het plan voor de Intense Stad en de Eemskanaalzone. Wat dat betreft zijn we misschien een beetje te scherp geweest in onze inspraakreactie.” Punt is alleen, vindt de wijkraad, dat de ontwerpen voor de Intense Stad ’onwaarschijnlijk futuristisch’ waren. ’Zo van: ongelooflijk, dit zullen ze echt niet doen, dat past helemaal niet in onze plattelandsprovinciehoofdstad’, schrijft de wijkraad in een inspraakreactie. ’Dat weten ze aan de Grote Markt ook wel. (...) Maar wat ze aan de Grote Markt ook weten is dat mensen pas in beweging komen als ze iets concreets voor de neus wordt gezet. Dus werd drie jaar geleden het principebesluit genomen dat die flats er zouden komen, inclusief de gehele verplichte inspraakexercitie. Vandaar dat ons nu, anno 2007, de betreffende plannen als een voldongen feit kunnen worden gepresenteerd. Protesteren helpt niet meer, dat hadden we drie jaar geleden moeten doen.’
Volgens de gemeente hebben de bewoners nog twee weken tijd voor een inspraakreactie.
Daarna neemt de gemeenteraad een besluit.
Verkeersdruk
Wijkbewoners maken zich zorgen over de toename van het verkeer als de Waterknoop er eenmaal staat. De flat biedt straks plaats aan 250 appartementen. De wijkbewoners betwijfelen of de smalle Regattabrug die drukte aankan. Nu al zou het bij ruzies over de voorrang op deze brug af en toe tot handgemeen komen.
Ook voorzien buurtbewoners dat de toch al krappe parkeerplaats van de Albert Heijn in Oosterhoogebrug nu definitief uit z’n jas knapt.
Omwonenden schrikken van de mate waarin de plannen voor het futuristische gebouw concreet zijn.
Bram Hulzebos
Het WOU heeft het Dagblad van het Noorden de volgende brief gestuurd:
Geachte redactie,
Bij het schrijven van zijn artikel over onze inspraakreactie op de voorgenomen bouw van de Tasmantoren aan de Waterknoop heeft uw journalist Bram Hulzebos gebruik gemaakt van de inspraakreactie, die door de wijkraad is ingebracht. Dit heeft hij echter niet correct geciteerd, waardoor de indruk is ontstaan (zelfs letterlijk uitgesproken op OOGTV) dat wij het gebouw afwijzen omdat het te futuristisch zou zijn.Letterlijk staat in het artikel: "Punt is alleen, vindt de wijkraad, dat de ontwerpen voor de Intense Stad 'onwaarschijnlijk futuristisch waren." Maar zo staat het niet in onze reactie. Wat er staat is: "Er verschenen nauwelijks te geloven futuristisch aandoende schetsontwerpen in de pers waar de meeste stadjers waarschijnlijk hoofdschuddend op gereageerd zullen hebben." Dat is iets heel anders. Ten eerste wordt hier een vermoeden uitgesproken over de reactie van de gemiddelde inwoner van onze stad. Het is even schrikken als je zoiets voor het eerst ziet. Ten tweede: als je iets nauwelijks kunt geloven, dan betekent het niet dat je het afwijst! Dat doen wij dus ook zeker niet. Verderop in onze reactie valt immers te lezen: "Gelukkig is het zo dat wij ook geen behoefte hebben om de bouw van die flat tegen te werken. Zoals een bewoner van de Regattaweg al opmerkte: lelijker dan het nu is kan het niet worden en het is qua wonen inderdaad een heel mooie plek, met wijds uitzicht over die watervlakte." en elders spreken wij nog uit dat "wij tegen het gebouw op zich geen bezwaren hebben". Waar wij tegen protesteren is tegen de ongunstige schaduwval en de te verwachten opstoppingen bij de Regattabrug.Ik wil u daarom met klem verzoeken om vanaf heden zowel via NieuwsTV als in de kolommen van uw krant elke suggestie te weren dat wij het gebouw als zodanig zouden afwijzen omdat het te futuristisch zou zijn. En tevens om deze brief te plaatsen teneinde de kennelijke onjuistheid in uw berichtgeving recht te zetten.
Met vriendelijke groeten, Willem Pauwelussen secretaris Wijkraad Oosterhoogebrug / Ulgersmaborg
Een jaar of drie geleden is besloten dat er een aantal torenflats gebouwd zal worden in het kader van wat de intense stad wordt genoemd. Er verschenen nauwelijks te geloven futuristisch aandoende schetsontwerpen in de pers waar de meeste stadjers waarschijnlijk hoofdschuddend op gereageerd zullen hebben. Zo van: ongelooflijk, dit zullen ze echt niet doen, dat past helemaal niet in onze plattelandsprovinciehoofdstad. Dat weten ze aan de Grote Markt ook wel. Misschien wel. Dat kunnen wij niet overzien. Maar wat ze aan de Grote Markt ook weten is dat mensen pas in beweging komen als ze iets concreets voor de neus wordt gezet. Dus werd drie jaar geleden het principebesluit genomen dat die flats er zouden komen, inclusief de gehele verplichte inspraakexercitie. Vandaar dat ons nu, anno 2007, de betreffende plannen als een voldongen feit kunnen worden gepresenteerd. Protesteren helpt niet meer, dat hadden we drie jaar geleden moeten doen. Als Wijkraad Oosterhoogebrug Ulgersmaborg zijn wij dan ook niet naar deze inspraakbijeenkomst gekomen met de illusie dat we de bouw van de Tasmanflat aan de Waterknoop kunnen tegenhouden. Die komt er, daar is geen twijfel over mogelijk. Geheel volgens de regels van het in ons land gangbare democratisch spel. Weliswaar achter een gordijntje, maar er is geen wet die dat verbiedt.
Gelukkig is het zo dat wij ook geen behoefte hebben om de bouw van die flat tegen te werken. Zoals een bewoner van de Regattaweg al opmerkte: lelijker dan het nu is kan het niet worden en het is qua wonen inderdaad een heel mooie plek, met wijds uitzicht over die watervlakte. Wel bevreemdt het ons dat ons gemeentebestuur, via hun ambtenaren van RO/EZ, niet vooraf het overleg heeft gezocht met ons. De Wijkraad is toch het overlegorgaan dat de bewoners vertegenwoordigt naar de gemeente toe. Vorig jaar hebben de gezamenlijke wijkvertegenwoordigingen van onze stad al een open brief aan de gemeente geschreven, inhoudende dat ze niet gedegradeerd wilden worden tot feestcommissie. B&W hebben in hun reactie verzekerd dat daar geen sprake was. Hoeveel geloof moeten wij aan die woorden hechten als u ons passeert, ons zelfs negeert, in zo’n belangrijke kwestie als de bouw van een dubbele torenflat van 75 m hoogte, maar liefst ¾ Martinitoren, aan de rand van onze wijk?
Want hoewel wij tegen het gebouw op zich geen bezwaren hebben, hebben wij wel degelijk kanttekeningen te plaatsen bij de effecten die het te plaatsen gebouw op de omgeving zullen hebben. Ten eerste blijkt uit de bezonningsdiagrammen dat de direct aanwonenden, met uitzondering van de zomer, driekwart van het jaar tot 12 uur in de schaduw gezet worden. Afgezien van de vermindering van woongenot die hiervan het gevolg is, betekent dit tevens een verhoging van de stookkosten, en wij vinden dat deze mensen daarin gecompenseerd dienen te worden. Ten tweede voorzien wij serieuze verkeersproblemen. Het aantal appartementen is 250 en volgens de parkeernorm van onze gemeente worden daar 375 parkeerplaatsen voor aangelegd. Daar bestaan twee ontsluitingsroutes voor, te weten de Koningsweg en de Regattagbrug. Natuurlijk zullen al die auto’s niet in één keer van deze routes gebruik maken. Maar wie gedurende de spits naar het centrum of richting Ulgersmaweg wil rijdt niet om via de Koningsweg, want de Rijksweg staat ook al vol. Dus over de Regattabrug. Maar daar kunnen twee auto’s elkaar niet passeren. Verkeer vanuit de Rijksweg heeft hier voorrang. Dus voorzien wij een lange rij wachtende auto’s op de Regattaweg, waar telkens maar één of twee auto’s kunnen doorschuiven en die dan weer moeten wachten op de volgende groene golf. Zulke lange wachttijden gaan in tegen het rechtvaardigheidsgevoel van de gemiddelde automobilist, dus er zullen er ook zijn die nog snel even over de brug willen schieten. Ai, dat ging nog net goed. Discussies over voorrang op de brug hebben soms al tot handgemeen geleid, en in de toekomst zal de ergernis alleen maar toenemen. Gevolg hiervan is tevens dat rijschool Severijn en café Westerhoff nauwelijks nog bereikbaar zullen zijn voor hun klanten. Wij vragen ons dus bovendien af of de gemeente deze twee bedrijven zal compenseren in hun te verwachten inkomstenderving.
Een ander verkeersprobleem, meer een parkeerprobleem, doet zich voor bij Albert Heijn en de
Oosterhoogebrugschool. De parkeerplaats bij onze buurtsuper is nu al veel te krap bemeten, en met 250 klanten extra voorzien wij nog grotere problemen, vooral ook in het kronkelweggetje dat van de Rijksweg langs de Schakel naar de ingang van die parkeerplaats loopt. Als daar dan ook nog eens een truck met oplegger staat om de winkel te bevoorraden wordt het wel erg penibel. Wat de school betreft: ouders die de kinderen brengen en halen parkeren de hele wijk vol. Ook dat kan dus alleen maar erger worden.
Verder is het zo dat de flat wordt gebouwd aan de vaarroute voor het transport van gevaarlijke stoffen. Sterker nog, deze schepen hebben daar zelfs een aanligplaats. In uw stedenbouwkundig plan geeft u toe dat hierdoor het zogeheten ‘groepsrisico’ vermeerdert, maar u acht zowel de gebouwen als het brongebied goed bereikbaar voor de brandweer en andere hulpdiensten in geval van calamiteiten. Gezien de eerder genoemde verkeersstagnatie die wij verwachten bij de Regattabrug én de mogelijkheid dat door vrachtauto’s, en eventueel rondrijdende heftrucks op de Koningsweg, respectievelijk filevorming ter plaatse op de ringweg, ook deze route geblokkeerd kan zijn, hebben wij daar ernstige twijfels bij.
Tenslotte acht u het gebied goed bereikbaar via openbaar vervoer. Er stoppen immer bussen. Richting centrum stopt de bus vlakbij de sluis, richting Delfzijl stopt de bus direct aan de Rijksweg. Nu hebben wij al eens een verzoek ingediend om een bushalte, richting centrum, te plaatsen bij de vestiging van Albert Heijn. Dat heeft u afgewezen omdat die bus op de weg zou moeten stoppen en daarmee het doorgaande verkeer zou blokkeren. Dat geldt echter ook voor de bus, richting Delfzijl, aan de overkant van de weg. Als meer mensen daarvan gebruik gaan maken, houdt dat in dat de bus langer stilstaat en dus het verkeer gedurende langere tijd blokkeert. Ons komt het voor dat u hierin niet consequent bent. Of u zou blokkering van het verkeer in de ene richting
wel en in de andere richting niet toelaatbaar moeten vinden.
Kortom, tegen het bouwwerk als zodanig hebben wij geen bezwaar. Maar wij vinden dat de direct omwonenden moeten worden gecompenseerd in het verlies aan inkomsten dat zij lijden door verhoging van de stookkosten en klantenverlies door verminderde bereikbaarheid. Ook verwachten wij ernstige verkeersproblemen tot opstoppingen aan toe, en hebben wij twijfels bij de bereikbaarheid voor de hulpdiensten in geval van calamiteiten bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over het water. En last but not least vragen wij ons af of de gedragscode van B&W ten opzichte van de wijkraden in onze stad nu zodanig is dat enige vorm van overleg definitief tot het verleden behoort en wij ons voortdurend achter de feiten aan zien hollen.
Wijkraad Oosterhoogebrug / Ulgersmaborg
Visie Eemskanaalzone - Verbinding
Deze structuurvisie vormt de ruimtelijke onderbouwing voor de veranderingen die de komende jaren in de Eemskanaalzone zullen plaatsvinden. Het is een visie op hoofdlijnen. Voor de plan- en deelgebieden die in deze visie beschreven staan, worden afzonderlijke juridische en planologische procedures gevolgd. Deze zullen uiteindelijk geformaliseerd worden in bestemmingsplannen...
lees meer (groot bestand)
Nieuwe stelling
Nieuwbouw "Waterknoop" geeft onze wijk een prettige injectie!
(foto: Scheffer & Van der Wal)
Reageer in ons gastenboek...
klik hier Graag "Waterknoop" vermelden
Voor u gelezen:
Tasmantoren blikvanger aan Eemskanaal 19-12-2006
Als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt, verrijst aan de Regattaweg, waar het Eemskanaal, het Van Starkenborghkanaal en het Winschoterdiep elkaar ontmoeten, de Tasmantoren. Dit moet het stedenbouwkundig plan Waterknoop mogelijk maken. Een appartementencomplex van zo’n 70 meter hoog, ontworpen door het Groningse architectenbureau Scheffer en Van der Wal. Het bevat zo’n 200 appartementen, een zwembad, sauna, fitnesscentrum en restaurant. Deze combinatie van functies en de plek, een voormalig bedrijventerrein, zijn typerend voor projecten van de Intense Stad, de woningbouwmanifestatie uit 2004.
De appartementen van de Tasmantoren zijn verschillend van grootte, wisselend van prijs en zowel te huur als te koop. De bouw start eind 2007.
De Tasmantoren is een belangrijke stap in de ontwikkeling van de Eemskanaalzone. Deze zone die nu nog gedomineerd wordt door bedrijvigheid, moet in de loop der tijd transformeren tot een aantrekkelijk, veelkleurig gebied. Met een evenwichtige mix van wonen, bedrijvigheid, recreatie en voorzieningen. Dichtbij de binnenstad en met het Eemskanaal als belangrijke kwaliteit van het gebied.
De eerste stappen zijn gezet: een van de grootste Ikea’s van Nederland staat er inmiddels en er is gestart met de bouw van een nieuwe woonwijk: de Kop van Oost.
Om het Eemskanaalgebied beter te ontsluiten moeten de barrières van het Winschoterdiep en het Eemskanaal geslecht. Twee nieuwe bruggen – de Berlagebrug over het Eemskanaal en de Sontbrug over het Winschoterdiep – zorgen daarvoor. Met de aanleg van de Berlagebrug is inmiddels gestart, de Sontbrug komt naar verwachting in 2012.
Naast de kwaliteiten die het Eemskanaalgebied zelf heeft, heeft de zone nog een andere belangrijke functie: het wordt dé sociaal veilige en aantrekkelijke route naar Meerstad. De Sontbrug is essentieel voor de verbinding met Meerstad.
Het stedenbouwkundig plan Waterknoop is vrijgegeven voor inspraak. De inspraakperiode duurt tot en met 6 februari 2007.